Nieuwe kansen


week 3 -2019

Na een jaar met weersuitersten nu even de tijd om me niet druk over het weer te maken. Al het vee is binnen en de landwerkzaamheden laten nog even op zich wachten. Zoals ik jaren geleden eens leerde tijdens een avond over tijdsplanning is januari de maand van de administratie.


Half januari moet mijn financiële boekhouding over 2018 bij de accountant liggen en ook de mestboekhouding is een januariklus. Ook wil ik deze maand nog alle agrarische vakbladen waar ik vorig jaar niet aan toekwam bekijken.

Januari is een tijd om vooruit te denken wat het komende jaar ons bedrijf gaat brengen. De korte termijnplanning zullen we het maar noemen. Investeren in uitbreiding in vee of grond of zetten we dat op de langere termijnplanning? Met een regelmatig meewerkende zoon proberen we ons melkveebedrijf bij de tijd te houden zodat er op langere termijn meerdere inkomens uitgehaald kunnen worden. Voor mij een spannende kwestie of mijn zoon binnenkort besluit om nog vier jaar te gaan studeren aan de Agrarische Hogeschool of kiest om volledig aan het werk te gaan. Eerst eens een aantal jaar bij een werkgever leren hoe we het later thuis het beste kunnen doen.

Naast serieuze zaken ook nog wat lossere kwesties. Zoals de namen die ik aan onze kalfjes geef. Vroeger kregen deze de naam van de moeder met een hoger cijfer erachter. Toen we een koe kochten die de naam van mijn liefste ex-vriendin had, bracht me dat op het idee om de andere exen ook te benoemen. Vervolgens kwam er een damesvoetbalteam aan de beurt. Ook schoonzus Erika en laat dat kalf nou uitgegroeid zijn tot de knuffelkoe van mijn vrouw. De koe die naar haar zus vernoemd is, loopt tot vervelens toe voor onze voeten en zou zo in een reclamespot op kunnen treden. Het lokte ons uit tot het maken van een selfie met haar. Onze kerstkaart.



Wim Scholman, melkveehouder in Balkbrug

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stil leed onder agrariërs, ook in het Vechtdal!

Voerperikelen

Droogte.. toen en nu!