Nevelkoeling goed voor groente maar ook voor varkens

week 29-2019

Laatst was het maar liefst 36 graden buiten in de schaduw. Ik kreeg een appje van de buurman dat het maar liefst 38 graden was op zijn werk. ‘Pff’, apptje ik terug,’ je kan maar beter een varken zijn’. Hè
wat, zal u wel denken wat is dat voor rare vergelijking. Ik zal het uitleggen. U heeft vast wel eens van nevelkoeling gehoord. 


Sommige supermarkten gebruiken dit om de verse groente van nevel te voorzien om ze zo langer vers te houden. Het koude water wordt verneveld, zodat de groente niet echt nat wordt, maar welke lekker fris blijft en dus langer mee gaat. Dit soort nevelkoeling gebruiken wij bij heet weer namelijk
bij onze zeugenstal. Frisse buitenlucht komt aan de zijkant de stal in. Onder de dakgoot hebben we een dunne buis met daarop mini-sproeiers geïnstalleerd. Binnen in de stal hangt een voeler. Als deze boven de 25 graden komt zetten we de verneveling aan. Deze verspreidt het koude water in nevel
vorm. Hierdoor is de lucht die in de stal gezogen wordt een stuk frisser. Terwijl het buiten richting 30 graden gaat, blijft het bij ons 25 graden in de stal. Zeugen houden namelijk niet van temperaturen boven de 25 graden. Ze kunnen namelijk niet zweten en moeten dus via hun ademhaling de warmte
kwijt zien te raken. Zo hoorde ik van een biologische varkenshouder dat zeugen dan het stro weg schuiven omdat ze dit te warm vinden en graag gewoon op een kale betonnen vloer gaan liggen om zo ook hun warmte kwijt te raken. Inmiddels hebben we gelukkig weer wat aangenamere temperaturen. De nevelkoeling is weer uit en de ventilatoren hoeven niet volop te draaien. Dit is beter voor mens en dier. Het mag dan wel vakantie tijd zijn en we willen graag mooi weer, maar
het hoeft van mij niet heet te worden. Bij deze wens ik iedereen een fijne zomertijd.


Ruth van der Haar

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stil leed onder agrariërs, ook in het Vechtdal!

Afrikaanse varkenspest (AVP)

Voerperikelen