De agrarische inloopochtend zijn er voor u


week 42 2018

Hoe blijf je als Kamerlid op de hoogte en krijg je echt te horen wat er leeft in de praktijk? En vooral hoe kun je, jouw rol als volksvertegenwoordiger ook waarmaken?

Via (bedrijfs)bezoeken kom je natuurlijk heel veel te weten over wat mensen beweegt en bezighoudt. Maar ja, de tijd ontbreekt nu eenmaal om dat heel vaak te kunnen doen. Bij mij in ieder geval helaas wel.



Contact via de telefoon, mail of social media is een mooi alternatief maar heeft als nadeel dat het echte persoonlijke contact dan ontbreekt.

Dankzij de vele agrarische stemmen mag ik mij sinds vorig jaar Kamerlid noemen en ik wil niets liever dan een goed contact onderhouden. 

Op een deel van de agrarische portefeuille ben ik woordvoerder (glastuinbouw, gewasbescherming, dierenwelzijn) maar op alle andere onderdelen is dat Jaco Geurts. Ik durf gerust te stellen dat er geen andere Tweede Kamerfractie te vinden is die zoveel landbouwkennis in huis heeft. 

Toch zullen we wel gevoed moeten blijven worden.

Gerrie Kleene, de voorzitter van LTO Noord afdeling Vechtdal kwam vorig jaar met het idee om samen met hen een agrarische inloopochtend te organiseren. 

Met het fenomeen ‘inloopbijeenkomst’ heb ik al enige ervaring kunnen opdoen want samen met VVD collega Malik Azmani organiseren wij deze al met enige regelmaat bij De Klomp in Vilsteren.

Vanwege deze positieve ervaringen kon ik dan ook direct positief reageren op de uitnodiging van Gerrie.

Uitgerekend op ‘Thank a farmers day’ vond bij Wildthout in Ommen alweer de 3e editie plaats.

Er speelt momenteel zo ontzettend veel in de landbouw en weinig bleef onbesproken.

‘Overheid biedt duidelijkheid en handel niet in wantrouwen maar in vertrouwen’.

En ‘we willen heel graag duurzaam werken maar dat kan alleen met een duurzaam inkomen’.

Ook hele bedrijfsspecifieke onderwerpen kwamen vorige week aan de orde waarbij het duidelijk is dat asbest nog dikwijls voor hoofdbrekens zorgt.

Overigens is vorige week in de Kamer besloten dat de asbestdaken nu per 31-12-2024 moeten zijn gesaneerd.

Mooi dat niet alleen houders van koeien, varkens, geiten, schapen en kippen maar ook akkerbouwers,  boomtelers en voormalige boeren en tuinders ons weten te vinden.

De inloopbijeenkomsten zijn uitermate laagdrempelig van opzet en daarom verwacht ik dat met deze opzet gesproken kan gaan worden van een blijvertje op de agenda.

In het voorjaar van 2019 is er in ieder geval weer een mogelijkheid om even langs te komen.

Wie weet treffen wij elkaar dan!



Maurits von Martels

(CDA lid TK)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Stil leed onder agrariërs, ook in het Vechtdal!

Voerperikelen

Droogte.. toen en nu!